close
تبلیغات در اینترنت
گرانترین پارچه ایرانی کفن پادشاه آلمان!!!


خورشید کارون

http://karoonsun.rozblog.com/
اینـتر وب اینـتر وب
آرشیو
تبلیغات
تبلیغ در فان تبلیغ در فان
گرانترین پارچه ایرانی کفن پادشاه آلمان!!!

 

به نقل از خبرگزاری تسنیم، روح الله دهقانی، سرپرست کارگاه زری بافی و مخمل بافی گروه هنرهای سنتی گفت:

قدیمی ترین پارچه زربفت ایرانی به دست آمده را متعلق به دوران اشکانی دانست که برای پوشاندن کفن پادشاه آلمان به این کشور صادر شده بود.

وی از احیای کارگاه گلابتون سازی و شیوه بافت دوران قاجار خبر داد و افزود:

یکی از پارچه‌های دوران قاجار در آستان قدس رضوی که پوشش سنگ مزار امام رضا است، مستند نگاری، باز بافی و احیا خواهد شد.

دهقانی به قدمت ۲۵۰۰ ساله بافت پارچه‌های نقش دار در ایران اشاره کرد و اظهار داشت:

در کتب مورخ‌های یونانی از پارچه‌های نفیس ایرانی توصیف‌های فراوانی شده است.

وی درباره شیوه بافت سنتی زربفت گفت:

دو نفر همزمان با هم کار می‌کنند، یک نفر به عنوان شاگرد یا گوشواره کش، بالای دستگاه نشسته و باید نقشه را تعیین کند و نفر دوم نیز کار بافت را انجام می‌دهد.

دهقانی افزود:

با توجه به گران بودن مواد اولیه این پارچه ها و سختی بافت آنها، این پارچه ها تقریبا در دوران معاصر رو به افول و نابودی است و در کل ایران فقط ۱۰نفر در این هنر کار می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه با عدم حمایت، موجب نابودی این هنر خواهیم شد، گفت:

از دیرباز کارگاههای زری بافی به صورت حکومتی اداره می‌شد و همواره یک نماینده از سوی حاکم وقت در کارگاهها حضور داشته و روی تولیدات نظارت داشتند.

دهقانی حفظ، احیا و اشاعه شیوه بافت های سنتی و قدیمی را از رسالت های کارگاه زربافی و مخمل بافی دانست و ادامه داد:

با آموزش هنرجویان تلاش می‌کنیم این هنر را بار دیگر در کشور گسترش دهیم.

زری بافی و مخمل بافی در انتظار حمایت

بر اساس اظهارات دهقانی، در حال حاضر یک هنرجو در حال آموزش زری بافی است و در دوره‌های قبلی در مجموع حدود ۳۰ نفر آموزش دیده اند. وی افزود:

این در حالی است که به دلیل حمایت نشدن این افراد تاکنون نتوانستند جذب بازار کار شده و در این رشته فعالیت کنند.

دهقانی تاکید نمود:

با توجه به گران بودن مواد اولیه این هنر و همچنین بزرگی دستگاههای زری بافی و مخمل بافی و ناسازگاری با وسعت خانه‌های امروزی، این بافت‌ها نیاز به کارگاه دارند و باید از این هنرجویان حمایت مالی یا مکانی شود تا بتوانند کارگاههای خود را راه اندازی کنند.

وی قدمت شیوه بافت مخمل نقش برجسته را دوران صفوی دانست و در ادامه گفت:

هم اکنون در کشور فقط دو دستگاه مخمل بافی نقش برجسته وجود دارد، یکی از آنها در کارگاه مخمل بافی گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری است که در سال ۱۳۸۱ توسط استاد عنایتی احیا شد.

وی به ورود دستگاه دیگر در کارگاه زری بافی و مخمل بافی شهر کاشان، اشاره کرد و بر لزوم حمایت از این نوع بافت تاکید نمود.

دهقانی افزود:

در حال حاضر حدود چند دستگاه زری بافی در کشور موجود است که ۶ مورد از این دستگاهها در تهران، ۳ دستگاه در کاشان، ۳ دستگاه در یزد و یک دستگاه در اصفهان هستند.

مخمل بافی پیچیده ترین منسوج سنتی دنیا

وی با اشاره به پیچیدگی‌های بافت مخمل بافی گفت:

مخمل بافی پیچیده ترین منسوج سنتی دنیاست و علاقمندان به این نوع بافت باید در ابتدا زری بافی را یاد بگیرند.

دهقانی به برگزاری نمایشگاه تخصصی بافته‌های زربفت از سال ۱۳۰۹ تا زمان معاصر اشاره کرد و گفت:

اگر شرایط مهیا شود احتمالا در نیم فصل دوم سال جاری این نمایشگاه برای بازدید عموم برگزار خواهد شد.

وی احیای کارگاه گلابتون سازی و احیای شیوه بافت دوران قاجار را برنامه‌های دیگر سال جاری اعلام کرد و گفت:

یکی از پارچه‌های دوران قاجار در آستان قدس رضوی که پوشش سنگ مزار امام رضا است، مستند نگاری، باز بافی و احیا خواهد شد.

راه اندازی کارگاه گلابتون سازی

دهقانی در ادامه از تلاش برای برپایی یک کارگاه مجهز که همه مراحل گلابتون سازی در آن تولید شود، خبر داد و درباره این هنر گفت:

در ایران تا سال ۱۳۹۳ گلابتون سازی به صورت سنتی انجام می‌شد اما با فوت استاد فولادگر در اصفهان این هنر سنتی تقریباً رو به فراموشی است هرچند برخی از افراد بعضی از مراحل گلابتون سازی را تا حدودی انجام می‌دهند اما امروز دیگر کارگاهی وجود ندارد که همه مراحل کار را انجام دهد.

وی با بیان اینکه این محصولات از زندگی مردم امروز خارج شده است، اظهار داشت:

برای احیا این محصولات نیاز به فرهنگ سازی داریم زیرا افرادی هستند که از توانایی مالی خرید این پارچه‌ها برخوردارند و این امر باعث رونق تولید این پارچه‌های فاخر و اصیل خواهد شد.

دهقانی افزود:

نساجی سنتی در مقایسه با سایر هنرهای سنتی، قابلیت اشتغال زایی زیادی دارد چرا که بافته‌های معمولی دستگاه‌های کوچکی نیاز دارند و خانم‌ها می‌توانند در منزل به تولید این پارچه‌ها پرداخته و درآمدزایی داشته باشند.

احیای ترمه سنتی

وی در ادامه به احیای ترمه سنتی، شیوه بافت دورو (دوتایی) و بافت پیچیده چندتایی دوره صفوی به ترتیب در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۳ و ۱۳۹۵ اشاره کرد و گفت:

این در حالی است که بافت ترمه سنتی از حدود ۵۰ سال پیش در یزد منسوخ شده بود.

وی قیاس الدین نقش بندی یزدی را صاحب شاهکار بافت سنتی و حتی نساجی دنیا، دانست و گفت:

این پارچه منحصر به فرد را قیاس الدین نقش بندی یزدی، رئیس کارگاه سلطنتی به سفارش شاه عباس برای پوشش قبر شیخ صفی الدین اردبیلی بافته است.

دهقان افزود:

این شیوه بافت با حمایت مجموعه، در سال ۱۳۸۹ احیا شد و ۷۰۰ رج بافت بدون تکرار نقشه را داشتیم که تقریبا به شیوه بافت اصلی نزدیک شدیم اما برای احیای دوباره این شیوه بافت همچنان نیاز به حمایت است.


ارسال نظر در " گرانترین پارچه ایرانی کفن پادشاه آلمان!!! "

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی